Dit is deel 2 van het verslag van onze reis naar Zuid-West Amerika , vanwege een datalimiet halverwege het verslag waren we genoodzaakt om een nieuw blog te starten.
De eerste dagen van onze reis zijn te vinden door op deze link te klikken.

donderdag 16 augustus 2012

Dag 22 - laatste dag / terugreis

Het heeft even geduurd, maar hier dan toch nog het verslag van onze laatste dag in Venice en de terugreis.

Na een laatste prima nacht in het hotel worden we wakker in de wetenschap dat we vandaag helaas naar huis moeten. Zelfs Iris, die van te voren niet zo enthousiast was om "al die stenen"te gaan bekijken, "Florida is veel leuker" vindt het jammer dat de vakantie bijna voorbij is en vond het een supervakantie.

We ontbijten met vers brood op de kamer, pakken alvast de meeste spullen in. We kunnen de hotelkamers tot 13.00 uur gebruiken, wat perfect is omdat we rond 13.15 richting LAX , het vliegveld, moeten vertrekken.

Op het strand is het heerlijk, heel rustig, hier totaal geen last van de Heatwave met de "triple-digit heat", waar Californië last van heeft, maar een lekker zonnetje met een aangenaam windje erbij.
Als je de tv aanzet zijn er twee hot items de "flex alert"en de prijs aan de pomp ivm problemen in een grote raffinaderij.
Door middel van tv spotjes die aldoor voorbij komen wordt men geïnformeerd over het afgegeven "flex alert" , voor LA en omgeving.
Dit betekent dat iedereen in Californië per direct zijn energieverbruik moet verminderen. Alle 'onnodige apparaten', zoals lampen, pc's, opladers, e.d. moeten uit tot 6.00 pm, airco's mogen niet lager staan dan 78 F.
Door alle loeiende airco's om de hitte buiten te houden, vrezen ze voor overbelasting van het elektriciteitsnet en daardoor vergrote kans op uitval in het elektriciteitsnet.

Wij voelden ons totaal niet schuldig hieraan; Ons hotel had geen airco! :-(  . De vele ramen en de frisse zeewind hield de kamers gelukkig wel redelijk koel. Het water van de oceaan is heel koud, waardoor de temperatuur aan de kust niet zo oploopt als iets verder het in binnenland, the Valley.
Het is rustig op het strand, er joggen wat mensen voorbij, er wordt surfles gegeven en de baywatch hut wordt geopend. Vervolgens vermaakt de baywatch boy zich in de branding met bodysurfen, er viel niets te redden.
Dan komt er een hele groep mensen aan, een aantal dames in bikini, een man in smoking en mensen met allerlei spullen. De baywatch boy gaat gelijk op verkenning en wordt enthousiast begroet door de dames die wat graag met hem op de foto willen.
Al snel zien we dat ze de videoclip van een of andere artiest aan het opnemen zijn.
De meisjes en de man in smoking voeren aldoor hetzelfde dansje op, even poederen en dan nog een take.  Eindeloos zien we een "spontane" flash mob ontstaan, die eindigt met een kus voor de "smoking" van het "bikiniblondje". Tja dat is zwaar werk... :-) Als wij rond 11.30 uur terug naar het hotel gaan, zijn ze nog bezig. Grappig om te zien hoeveel mensen met zo'n clipje bezig zijn.
Terug op de kamers douchen we om beurten en dan moeten toch echt de spijkerbroeken aan. De koffers gaan dicht en zijn keurig onder de 23 kg. De koffer van Iris is veel lichter, 17 kg, maar ook een stuk kleiner.
Keurig op tijd verlaten we de hotelkamer, Harm had de auto voorgezet, al slalommend om de zwervers die opduiken op het beeld van de achteruitrij camera ! Waarna we de TomTom op LAX programmeren, we komen na een half uurtje bij het vliegveld aan. We leveren na ruim 3000 miles in de afgelopen drie weken de Dodge Durango bij Alamo in, krijgen het begeerde bonnetje van  $ 0,00 bijbetalen, waarna we zonder wachten de bus in kunnen naar terminal 2. Daar aangekomen kunnen we bijna gelijk inchecken, er staat een kleine rij, dat gaat lekker vlot.
Bij de security check is Thijs deze keer aan de beurt om volledig bevoelt en besnuffelt te worden. Hij bleek vergeten zijn "Iphone oortjes" uit zijn broekzak te halen, maar vond de extra controles super cool! De volgende keer als we vliegen laat hij weer wat in zijn broekzak zitten...
Na al de gebruikelijke procedures en de daarbij horende wachttijden, vertrekt het vliegtuig  van Virgin Atlantic stipt op tijd richting Londen. De vlucht was op een bepaalde gedeelte van de reis behoorlijk turbulent, precies op het moment dat een deel van de familie een sanitaire stop hield. Iris werd onverrichte zaken terug gestuurd door de stewardess en moest maar even knijpen en Thijs zat met de ankers uit op het toilet ;-).

Het entertainment systeem van de stoel van Iris was stuk, dit werd keurig opgelost door haar een portable dvd speler te geven. We kregen wel opvallend veel minder te eten en te drinken dan op de heenweg. We vertrokken nu om eind van de middag, op de heenweg was dat in de ochtend. Omdat we op de heenweg zoveel kregen, ook tussendoor, hadden we niets te drinken en eten mee, we hadden allemaal dorst. Er is dus een duidelijk verschil tussen de ochtend en de avond vluchten bij Virgin. Eenmaal geland in Londen hoefden we niets anders te doen dan naar de andere terminal te gaan, gedeeltelijk met een bus, dan langs de security en de douane. De boardingpassen voor beide vluchten hadden we in LA al gekregen, overigens van een Amerikaan die goed Nederlands sprak. Thijs had dat het eerst door, omdat hij zijn naam goed uitsprak. Het was een Amerikaanse student die 4 jaar in Delft had gestudeerd en nu weer in de VS verder studeerde. Hij vond het echt leuk om even Nederlands te kunnen praten. Hij had mooie plaatsen voor ons geregeld, 2 x2 bij het raam. Precies waar de rij van 3 stoelen overging in 2, zodat er tussen de stoelen en het raam nog een hele ruimte was. Super!
In Londen moesten we ruim 4 uur wachten voor onze volgende vlucht om 17.00 uur zou gaan. Lang, maar oké, daar waren we op ingesteld. Om 16.45 stond er op de borden dat onze vlucht 15 min vertraging had, we konden nog niet boarden. Om 17.15 werd er omgeroepen dat het toestel helaas 'unserveable' was, over 3 kwartier hoopten ze ons meer te kunnen melden. Een half uur later werd ons verzocht naar een andere Gate te gaan, er moest een ander vliegtuig geregeld worden, hoe lang het ging duren, was nog steeds onduidelijk. Bij Gate 2 was het heel rustig, we gingen met een klein vliegtuig wat slechts voor 2/3e gevuld was, de meeste mensen waren nog elders op het vliegveld. Ik heb toen languit op een bank geslapen (als een Venice homeless), op het vliegveld ....zoiets heb ik nog nooit gedaan. We waren al 30 uur op en ik had vanaf LA niet kunnen slapen, dus ik zat er behoorlijk doorheen. Niet veel later, in mijn optiek ;-), stond er een ander vliegtuig voor ons klaar. Uiteindelijk hebben bijna 3 uur vertraging gehad.

We hebben ontzettend geluk gehad dat dit op Heathrow en met British Airways was, zodat er heel snel een alternatief vliegtuig was. Met een uurtje vliegen waren we al Düsseldorf. De koffers hadden we vrij vlot, de auto stond er gelukkig ook nog, al leek deze wel wat gekrompen ;-). Aan Harm nog de taak ons gedurende 2 uur naar huis te rijden. Dat is dan ineens een enorme afstand, de laatste loodjes denk ik.
Om 23.55 uur waren we dan eindelijk thuis, nadat we een dag eerder om 7 uur wakker werden. Nog even wat gedoe omdat niemand een huissleutel had f$,^;(7#}£GR./}^, maar na enig paniekerig zoeken in mijn tas, "ik had de deur toch ook op slot gedaan......."kon ik triomfantelijk de betreffende sleutels in de lucht steken en waren we na een lange, prachtige reis weer thuis.

1. Leuke foto's op het strand, door de overgang van de foto's lijkt het wel alsof Thijs de baywatch boy is !!! Hahaha !! wat vliegt zo'n vakantie voorbij hè ... Zeker als je zoveel doet op zo'n trip. Fantastische tijd hebben jullie gehad en leuk om jullie dagelijks mee te volgen, ondanks de problemen met het weblog ! Maar gelukkig kon je toch nog veel foto's plaatsen.

Wel balen van de terugreis, want zo kwamen jullie wel erg laat thuis .... Als je er nu nog dagje Londen van had kunnen maken ... Had Iris vast ook erg leuk gevonden daar !! We wachten weer op de nieuwe reizen van jullie, benieuwd of het toch weer Florida wordt volgend jaar ?

2. Het is een mooie rondreis geweest,jammer dat de terugreis langer geduurd heeft .
    Wij vliegen terug van Las Vegas om 07.00 uur via Minneapolis naar amsterdam terug waar we hopelijk om 06.30 aankomen.
    Het is voor ons een mooie opwarmer geweest nog een goede 6 weken en wij zijn aan de beurt.

3. Wat een prachtige reis hebben jullie gemaakt, ik heb iedere dag meegenoten van al dat moois dat jullie hebben gezien en de leuke dingen die jullie hebben gedaan. Wat een lange terugreis, daar moet je wel even van bijkomen. Dank voor je superleuke verslag, nogmaals ik heb genoten. Tot de volgende keer!

4. Jullie hebben een waanzinnige reis gemaakt, het was erg leuk om jullie te volgen.
    Jammer dat het altijd weer zo snel voorbij is.
    Until the next time!
    Grtz.Yvonne

5. Jammer... wat gaat het toch snel voorbij. Ik heb in ieder geval genoten van het lezen!

6. Wat een mooie tocht hebben jullie achter de rug zeg, ik zat dagelijks met veel plezier mee te lezen en heb zelfs steeds meer de kriebels gekregen om ook iets in die richting te plannen!
    Vertraging op de terug reis is altijd zo vervelend, je wil dan eigenlijk maar zo snel mogelijk naar huis.
    Bedankt voor het mee mogen lezen, en op naar volgende keer!
    Groetjes vanuit Florida:)

7. Wat een geweldige reis hebben jullie gehad. De reisverhalen zijn wel aanstekelijk, misschien gaan wij ooit ook die kant op? Vervelend die vertraging, na zo'n lange reis ook nog zeven uur op een vliegveld hangen. Volgend jaar weer?

8. Ik heb genoten van je leuke verslag en jullie mooie reis. Ook wij hebben een reis naar de westkust op de planning staan, mede door jullie enthousiaste verhalen. Wellicht dat wij volgend jaar een vergelijkbare reis gaan ondernemen.

9. Hahahaha, grappig Christa, dat jullie auto ook gekrompen was! Die van ons ook, hij stond op Schiphol, maar daar gebeurt dat dus ook!
    Ik vond ook dat we ineens zo laag bij de grond zaten...
    Zo snel raak je blijkbaar ont-/gewend...

Is Virgin goed bevallen? Wij hebben 1x gevlogen met Virgin naar MCO, maar voor ons heen Virgin meer...
    Icelandair rocks!

En nu inderdaad nieuwe plannen maken...
    Hoewel ik vorig jaar nog zei 'als ik elk jaar naar Florida kan, vind ik het prima', denk ik er na zo'n avontuur ineens heel anders over...dit smaakt naar meer!!!
    Grappig dat Iris in het begin ook niet zo enthousiast was. Mijn zoontje zei zelfs de eerste paar dagen dat "we in het verkeerde Amerika waren"...hij dacht/hoopte dat we weer naar Florida waren gevlogen.

Groetjes,
    Audrey

10. Wauw! Wat leuk om te lezen! Ik heb vanmiddag heerlijk met wat drinken erbij jullie blog aandachtig gelezen! Veel herkenbare dingen. Zie dat we tegelijk in de outlet van Las Vegas zijn geweest, toevallig! De terugvlucht van Virgin viel ons ook wel wat tegen ten opzichte van de heenreis. En wat gaaf dat jullie een beer hebben gezien (wij helaas niet)! Ook erg leuk dat je er zoveel foto's bij hebt gedaan elke dag, wij willen ook nog meer foto's + filmpjes toevoegen, maar moet eerst de laatste dag nog afmaken van ons blog. Dat blijft er weer bij. Ben benieuwd waar jullie volgende reis heen gaat, zie dat jullie ook al een paar keer in Florida geweest zijn. Ik maak deze week nog even tijd vrij om die blogs te lezen, dat lijkt ons ook geweldig voor de volgende keer!
    Groetjes Sanne

11. Jullie hebben een geweldige reis gemaakt met veel herkenbare dingen voor ons. Je kids zullen het vast nog vaak over deze reis hebben (gelukkig was het niet alleen maar stenen kijken, dat zeiden die van ons ook).
    Bedankt voor je leuke verslag en tot een volgende keer.